Välkommen till min blogg!

Kul att just du har hittat hit!
Jag hoppas att du kan finna glädje i det jag kommer att skriva. Att blogga är för mig helt nytt och jag vet ännu inte hur man fixar till bloggen så den blir bra. Jag kommer i alla fall att skriva mycket om min trädgård och vilka projekt som kommer att planeras- och förhoppningsvis göras. Lite om min viktresa ska jag också försöka mig på. Håll till godo!
Åsa

Trädgården i Holkhult

Trädgården i Holkhult

lördag 3 april 2010

Uppe med tuppen idag igen!


Och vilket väder! Solen skiner och det har varit frost även i natt. Idag ska det fina vädret tyvärr inte fortsätta utan vi kommer att få det lite molnigt och kanske lite regn. Ska gå en runda strax innan resten av familjen stiger upp och ska äta frukost.

Jag fick en hel del gjort igår i trädgården, så härligt! Jag fixade lite i växthuset, städade lite och flyttade på odlingslådan eftersom Håkan skulle göra en till. Röd och fin blev den också. Men stor! Jag undrar hur jag ska få tag på jord... Får nog ringa en hästägare i krokarna för att se om vi kan hämta hästgödsel där.
Jag gjorde som jag brukar när jag ska våra i trädgården, går systematiskt fram för att inte hatta fram och tillbaka överallt. Tyvärr gjorde jag upptäckten igår att flera Heucheror har gått hädan, så typiskt. Jag skulle delat och flyttat på dem nu i vår, nu blir det att köpa några nya istället. Krokusar, vivor och snödroppar blommar här. Rönnspireans blad har börjat att slå ut, den ser ut som den har massor med små tuppkammar, röda och fina. Vinbärsbuskarnas knoppar är också stora, likaså mina rönnar 'Dodong'. Det är lika förunderligt varje år att allt man petat ner faktiskt överlever, ja inte alla heucheror då men det andra.=)
Jag ser alla tulpanblad som kikar upp lite varstans, där planterade jag dem inte men vad gör väl det. Låt de blomma var de vill. Hittade några konstiga skott igår, jag vet inte alls vad det kan vara för något, få nog ta hjälp av forumet för att få id.
Slarvade med irisarna i fjol men minsann de har överlevt i blå plastbackar ovanpå jorden. Igår planterades de, jag får aldrig dem till att blomma så nu är de planterade nära komposten för att skrämma upp blommorna =)

Nu är det dags för motion!
Tjingeling i vårvärmen!
Kram
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar