Välkommen till min blogg!

Kul att just du har hittat hit!
Jag hoppas att du kan finna glädje i det jag kommer att skriva. Att blogga är för mig helt nytt och jag vet ännu inte hur man fixar till bloggen så den blir bra. Jag kommer i alla fall att skriva mycket om min trädgård och vilka projekt som kommer att planeras- och förhoppningsvis göras. Lite om min viktresa ska jag också försöka mig på. Håll till godo!
Åsa

Trädgården i Holkhult

Trädgården i Holkhult

lördag 23 januari 2010

Så här gör man vid en GBP.


Här kan ni se hur man kopplar bort den stora magsäcken och gör en mindre. Den lilla "nya" magsäcken rymmer i början bara någon matsked. När svullnaden har lagt sig och du kommit några månader in i ditt nya liv kan du äta mer. Idag kan jag t.e.x äta ½ stor lövbiff eller ½ kotlett, lite sallad, ca 1dl grönsaker av något slag. Potatis, pasta och ris äter jag inte. Detta för att jag helt enkelt inte tycker det är så gott längre. Bättre att äta det man verkligen gillar. Knäckebröd däremot är ett måste, jag klarar mig inte utan brungräddat Moraknäcke....Med ost på, inget smör det har jag också slutat äta. Möjligen för att fästa skinka eller salami på knäckemackan. Viktigt att veta är också att du kan dumpa på egentligen vilka matvaror som helst. Att dumpa innebär att maten kommer ner för snabbt i tunntarmen. Då påverkas en reflex som antingen gör att man mår illa och måste kräkas, man mår "bara" illa, man får hjärtklappning, ont i bröstet (som hjärtinfarkt ungefär), blir vansinnigt trött och måste lägga sig ner omedelbums. Varför dumpar man då? Jo, äter du för fort, tuggar för dåligt, äter för fet eller för söt mat. Det gäller att lära sig äta på det sättet just din kropp klarar av efter operationen.
Jag har dumpat flera gånger...Obetänksamhet gör att det händer mig ganska ofta, bara jag är medveten om det och ändrar mitt beteende så kommer det att bli mycket bättre.

Att äta regelbundet är också otroligt viktigt. Jag mår bäst om jag äter lite varannan timme, ja du läser rätt!
Jag som fick ångest om det bara gick 3h mellan mina mål tidigare. Nu mår jag som en prinsessa när jag kan sätta mig ner och äta ofta, men som sagt lite. Inte 4st knäckebröd utan ett! Det är så himla gott, är proppmätt efteråt. :-)
Imorgon ska jag försöka hinna mäta mig, har statistik på hur många centimeter jag har minskat sedan jag fick reda på min operationstid. Sist jag kollade hade jag minskat 133cm på 17 olika mätpunkter, då hade jag tappat 20kg. Nu har jag gått ner ytterligare 7 kg och stått stilla ganska länge vilket gör att skinnet drar ihop sig och man minskar fler centimeter än man går ner i kilo.
Har väl aldrig mått så bra som jag gör idag!
Nu är det dags för knäckemacka igen...Tarmen säger att den är tom. Knorrar men utan att jag känner mig hungrig. Varför kanske du tänker, du får hålla dig tills nästa gång jag skriver, då ska jag berätta. ;-)
Kram på dig och må så gott!
Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar